شکار ایمن بچه کندو در 9 مرحله

  
 

آیا تا به حال بچه دهی زنبور عسل را دیده اید؟ آیا مایل به گرفتن آنها هستید؟ بچه دهی زنبورها بسیار شگفت انگیز است. اگرچه ممکن است خطرناک به نظر برسند، بچه زنبورها نسبتا مطیع هستند. اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید که یکی را پیدا کنید، ممکن است بتوانید بچه را شکار کنید و کندوی زنبورهای خود را داشته باشید.

اگرچه ممکن است دلهره آور به نظر برسد، اما گرفتن یک دسته زنبور پیچیده نیست. با آمادگی مناسب و کمی دانش می توانید با خیال راحت دسته ای از زنبورها را شکار کرده و به زنبورستان خود اضافه کنید. از درک بچه دهی زنبورها گرفته تا ساختن یک کندوی موقت، این راهنما همه چیزهایی را که باید در مورد صید دسته زنبورها بدانید را پوشش می دهد.

بچه دهی زنبورها چیست؟
قبل از اینکه یاد بگیریم چگونه یک بچه زنبور را بگیریم، مهم است که بفهمیم یک بچه دهی چیست. بچه زنبور به گروه بزرگی از زنبورها گفته می شود که کندو خود را در جستجوی خانه جدید ترک کرده اند. ازدحام کردن فرآیند طبیعی است که توسط کندوی زنبور عسل تولید مثل می کند. هنگامی که جمعیت یک کندو بیش از حد زیاد شود، زنبورها یک ملکه جدید ایجاد می کنند و نیمی از زنبورها با او کندو را ترک می کنند تا یک کلنی جدید ایجاد کنند. می توانید آنها را در درختان، بوته ها یا حصارها پیدا کنید.

زنبورداران در این مرحله به راحتی می توانند دسته ها را صید کرده و آنها را جابجا کنند زیرا هنوز موفق به ساختن شانه نشده اند. آنها شروع به ساختن شانه نکرده اند، زیرا بچه کندو هنوز در خانه جدید خود مستقر نشده است. در این مرحله بچه ها فقط یک خوشه زنبور هستند. هنگامی که هیچ عارضه ای مانند شانه وجود ندارد، برای زنبورداران آسان است که جمعیت را در تجهیزات جمع کرده، پایین بیاورند یا تکان دهند و آنها را به زنبورستان برگردانند.

زمان مناسب برای صید ازدحام زنبورها چه زمانی است؟
ما نمی توانیم زمان مناسبی از سال را برای صید بچه کندو بگوییم. با این حال به محض اینکه آنها را پیدا کردید، آنها را بگیرید. گفته می شود که دسته زنبورها برای مدت طولانی یکجا ساکن نمی مانند. یک ساعت یا چند روز در یک مکان خاص استراحت می کند، اما زنبورداران نمی توانند بفهمند که قصد آنها چیست .

اگر به محض دیدن یک دسته جمعی عجله کنید، به شما کمک خواهد کرد در طول فصل بچه دهی برای گرفتن آن آماده باشید. تمام تجهیزات مورد نیاز را آمده نگه دارید تا یک دسته زنبور را به راحتی جمع کنید و آنها را به مکان هایی که می توان انتظار داشت حمل کنید.

طبیعت بچه دهی
مهم نیست که تا کنون چند بار بچه کندو گرفته اید، هر بار که این کار را انجام می دهید همیشه هیجان انگیز است. یکی از باور نکردنی ترین چیزها در مورد صید بچه کندو این است که آنها تقریبا همیشه مطیع هستند. آنها مطمئناً زمانی که شما کلنی مستقر را در دست می گیرید، حالت دفاعی خواهند داشت. آنها ممکن است شما را برای محافظت از خانه، عسل یا کلنی خود نیش بزنند.
با این حال ممکن است مردم بگویند بچه زنبورها خانواده، عسل یا کلنی ندارند، بنابراین دلیلی برای گاز گرفتن ندارند. هر زنبور مقدار کمی از ذخایر عسل را در روده خود حمل می کند که به کار ایجاد کندوی جدید کمک می کند.

به یاد داشته باشید بچه زنبورها می توانند گاهی اوقات تهاجمی باشد. به عنوان یک زنبوردار جدید، پوشیدن بلوز و شلوار زنبورداری را با در نظر گرفتن این امکان فراموش نکنید. همچنین به یاد داشته باشید که بیشتر گروه‌ها در ابتدا آرام هستند، اما در صورت استقرار می‌توانند حالت تهاجمی داشته باشند. گاهی اوقات چندین هفته طول می کشد تا ماهیت واقعی خود را آشکار کنند.

چیزهایی که برای گرفتن یک بچه کندو نیاز دارید
زمانی که گروهی را در نزدیکی درخت، تیرک یا دیوار می بینید، گرفتن آن را امتحان کنید. فراموش نکنید که قبل از تصمیم گیری برای گرفتن دسته های زنبور، به خوبی آماده و مجهز باشید. تجهیزاتی که برای گرفتن دسته زنبورها نیاز دارید:

  جعبه مقوایی یا چوبی.
  یک پارچه یا ملحفه با رنگ روشن.
  قیچی.
  برس زنبور عسل.
  روغن بادرنجبویه و شربت شکر.
  وسایل حفاظتی.
  نردبان.
  قیچی گیاه.

پس از تجهیز کامل، دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید تا با خیال راحت یک دسته جمع کنید.

1. جعبه مقوایی یا چوبی را هوشمندانه انتخاب کنید
یکی از چیزهای مهمی که باید در هنگام گرفتن بچه داشته باشید چیزی است که آن را در آن قرار دهید. چه یک ظرف یا یک جعبه چوبی انتخاب کنید، اندازه کندو را در نظر داشته باشید. اندازه آن می تواند از کوچکی یک توپ بیسبال و به بزرگی چند توپ بسکتبال متفاوت باشد. می توانید یک گروه را مستقیماً در کندو خود قرار دهید.

علاوه بر این اگر از جعبه یا سطل مقوایی استفاده می‌کنید، به یاد داشته باشید که پس از رسیدن به خانه، باید زنبورها را دو بار به کندوی خود منتقل کنید. با این حال اگر در طول فرآیند گرفتن زنبورها را مستقیماً وارد خانه دائمی آنها کنید، در زمان و تلاش شما و زنبورها صرفه جویی می شود.

بسته به محل بچه زنبور، ممکن است برای گرفتن آن به تجهیزات بیشتری نیاز داشته باشید. به عنوان مثال، اگر کندو در بالا قرار دارد، اگر دسته در اعماق درختچه قرار دارد، به یک نردبان یا یک گیره گیاه نیاز دارید. اگر قبلاً مهارت گرفتن بچه کندو را در شرایط پیش رو را نداشته اید، از کسی در مورد موقعیت کندو بپرسید تا بتوانید آماده کار شوید.

2.  فرآیند ورود بچه زنبور به کندو جریان
روند واقعی ورود زنبورها به کندو یا ظرف جریان چیست؟ بیایید چند روش ساده را مورد بحث قرار دهیم. شما می توانید بهترین روش را با حفظ موقعیت در ذهن خود انتخاب کنید.

مرحله 1 : بچه زنبور را پیدا کنید
این بچه زنبور در ابتدا نسبتاً ناپایدار است و زنبورها در اطراف دایره بزرگ وزوز می کنند. زنبورها در نهایت روی حصارها، تیرها یا درختان مجاور فرود می آیند و به یکدیگر می چسبند.
به یاد داشته باشید که چسبیدن زنبورها به یکدیگر فقط برای مدت کوتاهی است. زنبورهای پیشاهنگ در جستجوی یک خانه جدید هستند. بنابراین زمان مناسبی برای شماست که بچه زنبور را قبل از بلند شدن برای خانه جدید بازپس گیرید.

مرحله 2 : بچه زنبور را ارزیابی کنید
مراقب باشید که خوشه در کجا قرار دارد. اگر روی زمین و در دسترس شماست، به مرحله بعدی بروید. اما اگر در دسترس شما نیست به یک نردبان برای گرفتن آن نیاز دارید. وزن یک دسته می تواند 5 کیلوگرم باشد. اگر قصد دارید از نردبانی بالا بروید تا بچه زنبور موجود در ظرف خود را بگیرید ، باید خیلی مراقب باشید

مرحله 3 : لباس زنبورداری خود را بپوشید
هنگامی که زنبورها شروع به بچه دهی می کنند، حالت دفاعی ندارند زیرا آنها برای محافظت ،کلنی یا عسل ندارند. پیشنهاد می شود قبل از شروع به مقابله با بچه زنبور، لباس محافظ خود را بپوشید.

مرحله 4 : بچه زنبور را تسخیر کنید
هنگامی که لباس زنبورداری خود را پوشیدید و تجهیزات لازم را در اختیار داشتید، آماده باشید تا بچه زنبور را به تسخیر بکشید. مقداری شربت شکر روی کندو اسپری کنید تا زنبورها در یک گروه قرار گیرند.

حالا سعی کنید دسته ها را داخل جعبه چوبی یا هر ظرفی که دارید قرار دهید. اگر بچه زنبور روی یکی از شاخه های درخت است، یک تکان تند بدهید تا زنبورها در ظرف شما بیفتند. اگر کندو روی یک جسم سفت و سخت است، از یک برس زنبور عسل استفاده کنید تا آنها را با احتیاط داخل جعبه بریزید.با این حال اگر بچه زنبور روی زمین است، مقداری روغن بادرنجبویه روی جعبه بپاشید تا داخل جعبه شود. پس از پر شدن ظرف از زنبور عسل، آن را ببندید و در جای امنی نگهداری کنید.

مرحله 5 : شاخه درخت را پایین کشیده و زنبورها را هدایت کنید
معمولاً بهترین راه برای ریختن بچه زنبور ها در جعبه ، پایین کشیدن آنهاست. این روش بهترین راه برای انجام کار است، زمانی که یک دسته از شاخه‌های کوچک آویزان هستند. شما باید شاخه را گیره دهید و آن را در جعبه پرورش پایین بیاورید. فراموش نکنید که قاب ها را داخل آن بگذارید و بچه زنبور را روی آن قرار دهید. آنها به طور خودکار پایین می آیند و از قاب ها آویزان می شوند.
اگر اولین زنبورها را در جعبه قرار دهید و سپس سعی کنید قاب ها را قرار دهید، ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که دچار مشکل شوید، به خصوص زمانی که می خواهید این کار را با زنبورها له شده انجام دهید.

پایین آوردن زنبورها در ظرف به این معنی است که هیچ زنبور عسل از دسته جدا نمی شود. برخی ممکن است پرواز کنند. با این حال بیشتر آنها در داخل جعبه خواهند ماند. علاوه بر این اکثر مردم بر این باورند که از طریق این روش زنبورها به احتمال زیاد باور خواهند کرد که به خانه جدید خود منتقل شده اند، بنابراین در جعبه شما خواهند ماند.

مرحله 6 : تکان دهید
اگر زنبورها دور از دسترس شما هستند، شاید روی یک شاخه ضخیم باشد. بنابراین نمی توانید آن را به راحتی برش دهید. می‌توانید تکان‌های تند بزنید یا آن‌ها را تکان دهید تا داخل جعبه هم بزنید. تکان دادن یک روش آسان و موثر در زمانی است که هدف شما خوب است.

وقتی یک تکان محکم به شاخه می دهید، خوشه در جعبه شما می افتد. اما جنبه منفی این روش این است که بیشتر زنبورها پرواز خواهند کرد. برخی ممکن است برگردند و به شاخه آویزان شوند. دوباره آن را تکان دهید، و آنها در ظرف فرود می آیند.در این روش زنبورها پخش می شوند و ایجاد گروه در سطل شما زمان بیشتری می برد. با این حال نگران نباشید زیرا اکثر آنها در جعبه شما یا ملکه زنبور عسل قرار می گیرن

مرحله 7 : زنبورهای عسل را بردارید
آخرین مرحله برای وارد کردن زنبورها به ظرف شما این است که وقتی نمی توانید آنها را با کمک بریدن شاخه یا روش های تکان دادن وارد کندو کنید ، آنها به چیزی چسبیده باشند و از بیرون آمدن آنها جلوگیری شود.
بنابراین اسکوپ زدن با دست به شما کمک می کند. اکثر مردم تکان دادن را ترجیح می دهند زیرا به راحتی از پرواز زنبور جلوگیری می کند. وقتی تعداد انگشت شماری را جمع کنید، زنبورها شروع به حرکت می کنند. اگر این کار را نکردند، به جستجو ادامه دهید.

مرحله 8 : یک بچه زنبور را در کندوی زنبور عسل منتقل کنید
مرحله آخر قرار دادن یک دسته زنبور در یک جعبه کندوی دائمی جدید است. باید در عرض یک روز یا 24 ساعت به آرامی دسته را به کندوی خالی منتقل کنید. و اینگونه .کار شما خاتمه پیدا می کند و شما یک دسته زنبور عسل را تسخیر کرده اید. یک تله بچه زنبور ایجاد کنید و همچنین می توانید از جعبه کندوی طعمه هم استفاده کنید.

شما می توانید از جعبه های nuc  ( کندوی 5 قاب ) برای صید ایمن تمام زنبورها استفاده کنید و قبل از انتقال زنبورها به کندوی دائمی زمان بیشتری در اختیار شما قرار می دهد .  nuc یک کندوی کوچک با قاب ها یا میله های بالایی است که خوشه بچه می تواند یک شانه بسازد. با استفاده از جعبه  nuc، زنبوردار می تواند محلی را برای شروع ساخت و استفاده از یک شانه در اختیار گروه قرار دهد.

ملکه زنبورعسل کجاست؟
دارید هنگامی که زنبورها شروع به سرازیر شدن در ظرف شما می کنند و در ورودی هوا می زنند، شانس بیشتری برای گرفتن ملکه زنبور عسل . یا اگر زنبورهای باقیمانده پرواز کنند، ملکه آنها را دنبال می کند و وارد ظرف شما می شود. اگر ملکه رفتاری مشابه زنبورهای کارگر دارد اما در جعبه شما نیست، بررسی کنید زیرا ملکه زنبور را در اطراف پیدا خواهید کرد

هنگامی که زنبورها شروع به سرازیر شدن در جعبه شما می کنند ، شانس بیشتری برای دیدن ملکه زنبور عسل دارید . اگر زنبورهای باقیمانده بطرف جعبه حرکت کنند، ملکه نیز آنها را دنبال می کند و او هم وارد جعبه شما می شود، اما اگر ملکه در جعبه شما نبود، بررسی کنید زیرا ملکه را در اطراف پیدا خواهید کرد.

مزاحم آنها نشوید
وقتی بالاخره گروه جدید را تسخیر کردید، بهتر است حداقل یک هفته مزاحم آن نشوید. زنبورها یک شانه جدید ایجاد می کنند و در عرض یک هفته یا بیشتر بچه ها را بزرگ می کنند. اگر قبل از این زمان آنها را اذیت کنید، ممکن است حالت تدافعی داشته باشند و شما را نیش بزنند. به یاد داشته باشید که در این زمان در کندو خود چیزی مانند شانه، عسل یا نوزاد نخواهید یافت. گاهی اوقات این امکان وجود دارد که حتی اگر مزاحم بچه کندو هم نشوید ، باز هم فرار ‌کنند.
شما می توانید از کندویی استفاده کنید که زنبورها قبلاً از آن استفاده کرده اند. همچنین، با دادن شانه خالی ملکه زنبور عسل را در ورودی پیدا کنید. مقداری شانه لارو باز از کندوی دیگر به زنبورها بدهید.

راه اندازی تله های دسته جمعی یا کندوهای طعمه در نزدیکی زنبورستان ، انتخابی عاقلانه برای هر زنبورداری است. این جعبه‌ها را می‌توان به روش‌های مختلف ساخت و در تمام فصول در جاهای خود قرار داد و برای کسانی که مجبور به کار هستند و نمی‌توانند دائماً کندوهای خود را کنترل کنند، گزینه‌ای عالی است. تله های بچه گیر راه موثری برای افزایش شانس شما برای گرفتن یک دسته از زنبورهای وحشی است و به شما امکان می دهد زنبورهای جدید و سالم را به زنبورستان خود اضافه کنید.

نتیجه نهایی
به عنوان یک زنبوردار، لذت بخش ترین چیز این است که بچه گیری کنید. مهم نیست که قبلا چقدر این کار را انجام داده اید، و هر بار که تصمیم می گیرید تعداد زیادی زنبور را به دست آورید، احساس هیجان می کنید. فصل بچه دهی اوایل بهار یا تابستان است، پس حتما در این فصل آماده باشید. نه تنها از نظر ذهنی آماده باشید، بلکه کاملا مجهز باشید تا در آخرین لحظه با هیچ مشکلی روبرو نشوید. لباس محافظ خود را آماده کنید، لباس زنبورداری بپوشید و با توجه به اندازه خوشه که می تواند به کوچکی یک توپ بیسبال و به بزرگی دو توپ بسکتبال باش، یک ظرف مناسب تهیه کنید.
با نگرش صحیح، چند قدم ساده و اقدامات ایمنی لازم می توانید به راحتی یک دسته زنبور را شکار کنید. راهنمای ذکر شده در بالا را دنبال کنید، و مطمئن باشید که شما خوب عمل خواهید کرد.